Zo zorg je dat mensen jouw idee het beste onthouden
Wat voor baan je ook hebt, de kans is groot dat je iedere dag met andere mensen te maken hebt: collega’s, klanten, opdrachtgevers of leidinggevenden. Dan is het wel fijn als je de anderen meekrijgt met jouw plannen. Mirjam Wiersma, spreker en auteur van Elke werkdag een topdag, weet hoe je je invloed kan vergroten. Vandaag: plakkracht.
Powernap of middagdutje? Asielzoekers of gelukzoekers? De bejaardenophokflat of het grootschalige verpleegtehuis? Framing is het kleuren van een discussie door je woordkeuze. Door in een bepaalde context net een ander woord te kiezen, kun je een positieve of negatieve lading meegeven. In de politiek zie je vaak een negatieve variant: het woord ‘viruswappie’ is geen compliment.
Je kunt ook zoeken naar een positieve lading en die in je voordeel benutten. Dan en Chip Heath, auteurs van De plakfactor, laten ze zien hoe je zorgt dat je idee of voorstel beklijft door toevoeging van ‘plakkracht’. En die plakkracht is broodnodig, omdat er maar weinig ideeën van anderen beklijven.
De vloek van kennis
Dat komt door de vloek van kennis: als je zelf iets weet of voor je ziet, is het moeilijk om dat idee goed over te brengen op een ander. Een simpele demonstratie daarvan is het experiment van onderzoeker Elizabeth Newton met het raden van een liedje. De proefpersoon werd gevraagd het ritme van een bekend liedje na te kloppen op de tafel voor hem. Diegene hoort het liedje in zijn hoofd terwijl hij meeklopt op het hout en denkt daarom dat wat hij speelt overduidelijk te herkennen is.
Maar de luisteraar die moet raden om welk nummer het gaat, kan natuurlijk niet meeluisteren in het hoofd van de klopper. En dan wordt het lastig. De kloppers kregen hun boodschap maar in 1 op de 40 situaties overgebracht, terwijl ze zelf dachten dat dat 1 op 2 zou zijn.
Als je zelf iets weet - in dit experiment hoort de klopper het nummer duidelijk in zijn hoofd - kun je je niet meer voorstellen dat de ander dat niet weet. Je uitleg is dan al snel niet duidelijk genoeg, met als gevolg dat je idee niet blijft hangen bij de ander.
Checklist voor meer kleefkracht
Deze grote belemmering is te omzeilen door je ideeën van kleefkracht te voorzien; je legt ze duidelijk en aantrekkelijk uit. Volg deze checklist:
1. Zoek de kern. Begin meteen met de kern van je verhaal, niet met anekdotes die de toehoorder alleen maar afleiden.
2. Wees concreet. Omschrijf je idee zo specifiek mogelijk: wat is het, waarom is het de moeite waard? Zorg dat de ander het effect voor zich ziet (‘Doen we dit, dan zullen we zien dat dit gebeurt’, ‘Nu ziet het er zo uit, maar als we het idee toepassen dan...’).
3. Maak het geloofwaardig. Een idee blijft beter hangen als de luisteraar ervan overtuigd is dat het waar is. Zoek voorbeelden of onderzoek om je idee te staven.
4. Presenteer met gevoel. Je luisteraar moet om je boodschap kunnen geven. Geef geen droge opsomming van feiten, maar voeg een beetje emotie toe aan je pitch. Benadruk de gevoelsmatige voordelen als jouw idee wordt opgevolgd (‘Mijn idee levert ons minder stress op, en de klanten worden er blij van’).
Hoe ziet dat er concreet uit?
Er zijn vele voorbeelden van bedrijven die kleefkracht toepassen om hun diensten of producten onvergetelijk te maken. Het toevoegen van emotie is bijvoorbeeld goed gedaan in de bedrijfsnaam GAZOR, dat staat voor ‘Geen Aanbesteding Zonder Overwinningsroes’. De eigenaar is een specialist in aanbestedingsrecht, een door juristen zelfs nogal eens als saai bestempeld rechtsgebied. Zo’n grappige naam zal dan zeker in de geheugens gegrift blijven staan.
Een originele naam geeft plakkracht aan een project, product of proces, maar kan ook helpen een functiebenaming te laten beklijven. Zo heeft Coolblue iemand in dienst die ‘mondhoek marketeer’ is, een marketingmedewerker die ervoor zorgt dat de mondhoeken van klanten omhoog gaan, lees: hen laat glimlachen.
Een kwartiertje brainstormen
Wil jij plakkracht ook benutten? Bedenk eens welk nieuw idee of voorstel je beter kunt laten ‘plakken’ door het eens een andere naam te geven. Misschien is er wel een hele belangrijke term in je werk met een dodelijk saaie naam waar jij een beter alternatief voor weet? Ga eens lekker brainstormen, eventueel met een collega. In workshops zie ik dat 15 minuten al genoeg tijd is voor hele mooie resultaten. En wat is nu een kwartier in een project waarin jij het verschil wil maken?
Bekijk hier al onze video’s over werk en carrière:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Vraag naar tweedehands dieselauto’s stijgt: dit is de reden
-
PREMIUM
‘Als ik seksisme op kantoor aan de kaak stel, krijg ik een hele bak stront over me heen’
Hang bij online meetings een poster van Bokito op, zorg dat je badjas niet openvalt en stop met de emoji van twee gevouwen handen. Journalist en kantoor-watcher Japke-d. Bouma (51) schreef opnieuw een boek dat elke werknemer zou moeten lezen. -
PREMIUM
Zo ben je de buxusmot te slim af: ‘Timing van de behandeling is cruciaal’
Buxusliefhebbers, let op, de rupsen van de buxusmot zijn al volop aan de vraat. Rond deze tijd verpoppen ze tot mot, met een nieuwe generatie tot gevolg. Ingrijpen is de boodschap! Hoe roep je de plaag een halt toe en houd je je geliefde planten gezond? Tuinexpert Laurence Machiels weet raad: ,,Een feromoonval lokt de mannetjes en kan voorkomen dat de buxusmotten paren.’’ -
Altijd naar je werk in spijkerbroek? Waarom het kan lonen eens te kiezen voor nette kleding
Psycholoog Thijs Launspach is psycholoog en stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: strak in het pak -
lezersvraag
Mijn moeder (75) slikt al jaren elke dag vijftien pillen, zijn die echt allemaal nodig?
Passen de medicijnen die je slikt nog wel bij jou? Want van sommige neemt de werking af, of er zijn pillen gekomen met minder bijwerkingen. Als je je zorgen maakt om je vader of moeder dan kan het zeker geen kwaad om de medicatie met je apotheker of huisarts te bekijken, zegt apotheker Sander van den Bogert. In deze rubriek beantwoorden onze deskundigen elke week een lezersvraag over relaties, gezondheid, voeding en andere onderwerpen.
-
Waarom je een wildvreemde best op je spullen kan laten passen
-
-
-
PREMIUM
Waarom 1 mei in Nederland geen vrije dag is, maar in veel andere Europese landen wel
Geen grote optochten, militaire parades of zelfs een dag vrij. 1 mei - de Dag van de Arbeid - gaat hier stilletjes voorbij. Gek genoeg is de Amsterdamse beurs, hét symbool van het kapitalisme, vandaag wel gesloten. Dat was vroeger wel anders. -
PREMIUMSalaris
‘Op zondag heb ik alweer zin om te gaan werken. Hoeveel Nederlanders kunnen dat zeggen?’
Hoeveel verdien je? Dat vragen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Ries (58) werkt als servicemonteur riool. Hij ontstopt en reinigt afvoeren en rioleringen van woningen.