© Shutterstock

‘Chimpansees krijgen betere band door samen een film te kijken’

Niet alleen mensen kunnen een betere band met elkaar krijgen na het gezamenlijk kijken van een film, ook bij chimpansees en bonobo’s kan dit de sociale band verbeteren. Dat blijkt uit Amerikaans onderzoek. Volgens de onderzoekers hebben sociale verbintenissen door gezamenlijke activiteiten diepe evolutionaire wortels.

1. Biologen verbijsterd na ontdekking langste ‘kwalsliert’ ooit
    video

Biologen verbijs­terd na ontdekking langste ‘kwalsliert’ ooit

Biologen hebben tijdens een expeditie voor de westkust van Australië op grote diepte de waarschijnlijk grootste siphonophorae ooit ontdekt. Het gaat om een tientallen meters lange sliert die bestaat uit miljoenen kwalachtige, ongewervelde diertjes die één kolonie vormen maar de indruk wekken een zelfstandig organisme te zijn. Op de wetenschappelijke website Sciencealert jubelen experts over de vondst: ,,Dit is de spectaculairste en langste die in de diepzee is gespot.”
  2. Dierenorganisatie vindt viraal filmpje van chimpansee met smartphone verre van schattig
    Play
    video

Dierenorga­ni­sa­tie vindt viraal filmpje van chimpansee met smartphone verre van schattig

Een bekende dierenwelzijnsorganisatie roept mensen op twee keer na te denken voordat ze een apenfilmpje liken dat deze week viraal ging. In het ogenschijnlijk schattige filmpje is te zien hoe een chimpansee op een smartphone door Instagram scrollt alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Maar zo mogen we dat nooit gaan zien, benadrukt het Jane Goodall Institute, dat opkomt voor het welzijn van primaten.