Miljarden jaren geleden was de dag na 18 uur en 41 minuten ten einde. © Shutterstock

Dagen waren vroeger ruim vijf uur korter

Heb je nu af en toe al het idee dat er te weinig uren in een dag zitten? Dan moet je blij zijn dat je niet 1,4 miljard jaar geleden leefde. Amerikaanse wetenschappers hebben namelijk ontdekt dat we er in de loop der tijd ruim vijf uur bij hebben gekregen omdat de aarde langzamer is gaan draaien.

De wetenschappers gebruikten een combinatie van bestaande theorie en sporen in eeuwenoude rotsen om aan te tonen dat de aarde 1,4 miljard jaar geleden iedere 18 uur en 41 minuten om zijn as draaide. Ruim vijf uur sneller dan tegenwoordig dus. Ze publiceerden hun bevindingen in Proceedings of the National Academy of Sciences.

Het verschil wordt veroorzaakt door de maan, die ieder jaar zo'n vier centimeter verder van ons vandaan komt te staan.
Dit vertraagt de rotatie van de aarde. Die vertraging is geleidelijk aan ontstaan en ging met duizendsten van seconden per jaar. En hij duurt nog steeds voort, wat betekent dat we er ieder jaar nog steeds een fractie van een seconde bij krijgen.

De maan komt ieder jaar zo'n 4 centimeter meer van ons af te staan. © ANP

Kunstschaatser

Onderzoeker en professor Stephen Meyers van de University of Wisconsin – Madison: ,,Terwijl de maan zich van ons af beweegt, gedraagt de aarde zich als een kunstschaatser die vertraagt terwijl hij zijn armen uitstrekt." Hier komt overigens uiteindelijk wel een einde aan. Op een gegeven moment zal de maan stabiel blijven op een punt waarbij de helft van de aarde hem nog kan zien en de andere helft nooit meer.

Quote

Terwijl de maan zich van ons af beweegt, gedraagt de aarde zich als een kunst­schaat­ser die vertraagt terwijl hij zijn armen uitstrekt

1. Zoektocht naar buitenaards leven: zo vind je een alien
    Video

Zoektocht naar buiten­aards leven: zo vind je een alien

Al jaren fantaseren ze in Hollywood over de mogelijkheid dat er buitenaards leven bestaat. En wij fantaseren natuurlijk uitbundig met ze mee! Want het kan toch bijna niet dat er in die oneindige hoeveelheid planeten en sterren in ons heelal maar één intelligent soort wezen bestaat? De vraag is alleen: waar begin je met zoeken? Sterrenkundige Lucas Ellerbroek (Universiteit van Amsterdam) neemt je in zijn college mee op zoektocht.