© Shutterstock

De neanderthaler is niet uitgeroeid, hij zit in ons dna

Dit zegt de WetenschapOoit leefden onze voorouders zij aan zij met de neanderthaler, maar inmiddels is de soort verdwenen. Waar zijn ze gebleven?

Neanderthalers waren een stelletje harige griezels. Stompzinnige barbaren die elkaar met knotsen de hersenen insloegen. Ze konden de ontwikkeling van de veel intelligentere homo sapiensniet bijbenen, en dus stierven ze uit.

Het algemene beeld dat van neanderthalers bestaat, is niet al te positief. Ten onrechte, vindt Wil Roebroeks, hoogleraar archeologie aan de Universiteit Leiden. „Het waren bijvoorbeeld uitstekende jagers die met relatief eenvoudige speren grote zoogdieren te pakken namen, zoals herten en zelfs neushoorns. En ze konden ook vuur maken.’’

1. Giechelen en vreugdesprongetjes: ratten zijn volgens onderzoek dol op verstoppertje spelen

Giechelen en vreugde­spron­ge­tjes: ratten zijn volgens onderzoek dol op verstopper­tje spelen

Met ratten kun je goed verstoppertje spelen. De knaagdieren zijn experts in het vinden van creatieve schuilplekjes én hebben er zichtbaar plezier in. Dat suggereert althans een Duits onderzoek. Het bewijs? Ze maken vrolijke vreugdesprongetjes en giechelen piepend tijdens een potje verstoppertje. De wetenschappers registreerden het gedrag van de diertjes en publiceerden de bevindingen in het gerenommeerde wetenschappelijke tijdschrift Science.