Dode bruinvissen die massaal aanspoelen ‘lijken op hetzelfde moment gestorven’

VideoNooit eerder zijn zoveel volwassen, dode bruinvissen aangespoeld in zo’n korte tijd in één gebied. Onderzoeker en bioloog Lonneke IJsseldijk van de faculteit Diergeneeskunde van de Universiteit Utrecht noemt het aantal - vermoedelijk meer dan vijftig en dat worden er nog meer - ‘overweldigend’. De komende tijd gaat IJsseldijk onderzoeken waaraan de zeezoogdieren zo plots en massaal zijn gestorven.

1. Smelten noordpoolijs complex proces: ‘Kan leiden tot hete zomers en koude winters’
    Zomeruniversiteit

Smelten noordpool­ijs complex proces: ‘Kan leiden tot hete zomers en koude winters’

De knapste koppen van Nederland vertellen deze zomer over ontwikkelingen in hun vakgebied. Dit is de slotaflevering. Waarom moeten we ons druk maken over de arctische kabeljauw, een visje in ijskoude wateren? Marien bioloog Fokje Schaafsma: ,,Deze vis is een sleutelsoort, de link tussen voedsel onder en boven het water. Kan de vis zich redden als het noordpoolijs verdwijnt?’’
  2. Wetenschappers ontdekken fossiele ‘vliegende draak’ in Chileense woestijn

Wetenschap­pers ontdekken fossiele ‘vliegende draak’ in Chileense woestijn

‘Draken bestaan niet!’, zeg je? Wetenschappers denken daar toch anders over. Toegegeven, ze zijn inmiddels uitgestorven, maar in de Chileense Atacamawoestijn hebben archeologen fossiele resten ontdekt van een prehistorisch dier dat zich laat omschrijven als ‘een vliegende draak’. Zo'n 200 tot 150 miljoen jaar geleden vloog de pterosaurus, voorzien van een lange staart, vleugels en scherpe uitstekende tanden, er zijn rondjes.