Tijdens de studie observeerden onderzoekers grijze eekhoorns om te ontdekken dat zij gesprekken van vogels afluisteren om zo te horen of er mogelijk gevaar dreigt © Shutterstock

Eekhoorns luisteren gesprekken van vogels af voor hints over mogelijk gevaar

WetenschapEekhoorns zijn niet alleen goed in klimmen en nootjes rapen, maar blijken ook ware luistervinken te zijn. Uit een nieuwe studie blijkt dat ze gesprekken van vogels afluisteren om te weten te komen of er gevaar op de loer ligt en of ze daardoor minder tijd hebben om eten te verzamelen.

Dat sommige dieren de alarmkreet van andere dieren gebruiken om te kijken of een vijand in aantocht is, wisten onderzoekers al. Toch zijn wetenschappers erachter gekomen dat eekhoorns nog een stapje verder gaan. Waar andere dieren pas op de vlucht slaan wanneer alarm wordt geslagen, luisteren de knaagdiertjes het gekwetter tussen vogels af om te horen of dit over een mogelijke dreiging gaat.

,,Deze studie toont aan dat het afluisteren van gesprekken over veiligheid veel verder gaat dan wij altijd dachten. Dieren hoeven dus ecologisch niet nauw verwant te zijn aan elkaar om signalen of gesprekken te herkennen", vertelt professor Keith Tarvin, één van de onderzoekers, tegenover The Guardian.

Experiment

Om tot deze conclusie te komen, moesten de onderzoekers flink wat eekhoorns observeren in het Amerikaanse Oberlin in de staat Ohio. Daar werden 67 van de beestjes in de gaten gehouden nadat de onderzoekers de kreet van een buizerd afspeelden. Vervolgens werd het gedrag van de eekhoorns bekeken in de daaropvolgende dertig seconden: de beestjes herkenden het gevaar en veranderden van gedrag.

Vervolgens kreeg een deel van de eekhoorns een tijdlang omgevingsgeluid te horen, een ander deel van de groep kreeg gekwetter van vogels te horen en andere eekhoorns waren inmiddels zo ver gevlucht dat de onderzoekers hen niet meer konden observeren.

Quote

Professor Keith Tarvin

Na analyse ontdekten de onderzoekers dat de groep die de vogelgeluiden hoorde minder vaak opkeek om te kijken of er gevaar dreigde. De keren dat ze dit wel deden, duurde het afwijkende gedrag ook minder lang dan bij de andere groep. ,,Het herkennen van bepaalde vogelgeluiden als een teken van veiligheid zorgt ervoor dat eekhoorns minder vaak vluchtgedrag hoeven te vertonen, waardoor ze waarschijnlijk ook succesvoller eten kunnen verzamelen,” schrijven de auteurs.

Evolutie-ecoloog Jakob Bro-Jorgensen stelt daarnaast dat dit onderzoek aantoont dat dieren in staat zijn om een inschatting te maken of er gevaar dreigt op basis van signalen die niets met gevaar te maken hebben. ,,Het geeft inzicht in hoe dieren hun omgeving gebruiken om aanwijzingen op te pikken die in eerste instantie irrelevant lijken.”

1. Waarom moet je nooit zomaar langs een graftombe lopen

Waarom moet je nooit zomaar langs een graftombe lopen

In de Utrechtse Domkerk ligt het zevenhonderd jaar oude grafmonument van bisschop Gwijde van Avesnes. Het is een zwaar beschadigd stuk zwarte steen en, zacht gezegd, niet het meest aantrekkelijke kunstwerk in de Dom. De meeste bezoekers lopen er dan ook snel voorbij. Toch loont het de moeite even stil te staan bij dit bijzondere grafmonument, vertelt kunsthistorica Sanne Frequin (Universiteit van Amsterdam, Universiteit Leiden, Universiteit Utrecht) in haar college bij de Universiteit van Nederland.
  2. Wetenschapster pronkt met indrukwekkend cv, maar onderzoekers zetten grote vraagtekens

Wetenschap­ster pronkt met indrukwek­kend cv, maar onderzoe­kers zetten grote vraagte­kens

De 31-jarige Griekse Eleni Antoniadou werd de afgelopen jaren internationaal geroemd om haar wetenschappelijk werk. Ze verwierf faam als onderzoekster bij NASA, astronautentrainer, expert in regeneratieve geneeskunde en producente van innovatieve kunstmatige organen. Griekse academici stellen echter dat Antoniadou wel heel creatief omging met de waarheid als het ging om haar professionele en wetenschappelijke verdiensten.