Foto ter illustratie.
Foto ter illustratie. © Shutterstock

Felle komeet scheert ‘rakelings’ langs de aarde: ‘Absurd maar ongevaarlijk’

Astronomen kijken reikhalzend uit naar de komst van een extreem heldere komeet die de komende weken met name ‘s nachts en bij onbewolkt weer goed te zien zal zijn boven het noordelijk halfrond. De eind december ontdekte komeet met de wetenschappelijke naam C/2019 Y4 (Atlas) is de afgelopen tijd steeds feller geworden en heeft volgens de jongste berekeningen een gigantische verlichte atmosfeer half zo groot als onze zon.

2. Biologen verbijsterd na ontdekking langste ‘kwalsliert’ ooit
    video

Biologen verbijs­terd na ontdekking langste ‘kwalsliert’ ooit

Biologen hebben tijdens een expeditie voor de westkust van Australië op grote diepte de waarschijnlijk grootste siphonophorae ooit ontdekt. Het gaat om een tientallen meters lange sliert die bestaat uit miljoenen kwalachtige, ongewervelde diertjes die één kolonie vormen maar de indruk wekken een zelfstandig organisme te zijn. Op de wetenschappelijke website Sciencealert jubelen experts over de vondst: ,,Dit is de spectaculairste en langste die in de diepzee is gespot.”
  3. ‘Unieke’ afdruk gevonden van 555 miljoen jaar oude voorloper mensen: wormpje kleiner dan rijstkorrel