© AFP

Groot onderzoek: hét homo-gen bestaat niet

De seksuele voorkeuren van mensen worden deels bepaald door genen, maar er bestaat niet één specifiek gen dat ervoor zorgt dat iemand homoseksueel is, blijkt uit een groot onderzoek. Bijna een half miljoen mensen namen deel aan het onderzoek, waarover het gerenommeerde wetenschappelijk tijdschrift Science gisteren publiceerde.

Uit eerdere studies onder tweelingen en familieleden was al bekend dat de seksuele voorkeur genetisch wordt beïnvloed, maar wetenschappers konden niet vaststellen welke genen dat precies waren. Aan eerdere onderzoeken deden honderden of duizenden mensen mee, maar dit keer pakten de wetenschappers groot uit, met name in Groot-Brittannië en de Verenigde Staten.

Op vijf chromosomen werden markers gevonden die met homoseksualiteit te maken hebben, zij komen iets vaker voor bij mensen die homoseksuele ervaringen hebben gehad dan bij mensen die alleen heteroseksuele ervaringen hebben gehad. Maar hoe ze precies doorwerken is onbekend. Een van de markers zat in een deel van het DNA dat met het reukvermogen te maken heeft, terwijl een andere een relatie heeft met kaalheid bij mannen.

Volgens de onderzoekers – waarvan ook twee verbonden aan beide Amsterdamse universiteiten – verklaren de gevonden markers op de vijf chromosomen nauwelijks het homoseksuele gedrag van iemand. Dat gedrag lijkt te worden veroorzaakt door nog eens duizend andere genen, allemaal met een klein effect, aldus onderzoekster Andrea Ganna.

1. Giechelen en vreugdesprongetjes: ratten zijn volgens onderzoek dol op verstoppertje spelen

Giechelen en vreugde­spron­ge­tjes: ratten zijn volgens onderzoek dol op verstopper­tje spelen

Met ratten kun je goed verstoppertje spelen. De knaagdieren zijn experts in het vinden van creatieve schuilplekjes én hebben er zichtbaar plezier in. Dat suggereert althans een Duits onderzoek. Het bewijs? Ze maken vrolijke vreugdesprongetjes en giechelen piepend tijdens een potje verstoppertje. De wetenschappers registreerden het gedrag van de diertjes en publiceerden de bevindingen in het gerenommeerde wetenschappelijke tijdschrift Science.