Satellietbeeld van Jupitermaan Europa.

Grote hoeveelheden water op maan bij Jupiter gevonden

Amerikaanse wetenschappers menen onder de ijskorst van de Jupitermaan Europa grote hoeveelheden water gevonden, zoveel als in de Noord-Amerikaanse Grote Meren, zo staat in het laatste nummer van het wetenschappelijke vakblad Nature.

Vorsers rond Britney Schmidt van de Universiteit van Texas bekeken foto's die de sonde Galileo tussen 1995 en 2003 van de heldere en mysterieuze maan heeft gemaakt, meer bepaald van twee grote heuvelachtige gebieden. Europa is één van de grootste manen van ons zonnestelsel en de tweede dichtste tot de reuzenplaneet.

Het hemellichaam is bedekt met een dikke ijskorst. Maar die bevat scheuren en vertoont bobbels. Voortbouwend op gelijksoortige geologische verschijnselen op Aarde denken de onderzoekers die geaccidenteerde terreinen, op een zo koude plek met zo weinig zonlicht, uit te leggen door de aanwezigheid van een zee onder de ijskorst die tien km dik zou zijn. Grote bellen water zouden tot drie km onder het oppervlak komen.

Interacties tussen dit water en het bovenliggende ijs zouden dan het verbrokkelde karakter van het ijsoppervlak kunnen verklaren. Mogelijk zijn er nog vele andere gelijkaardige zeeën in de vlakkere gebieden van Europa. Indien een toekomstige missie de vondst bevestigt, is dit sprekend. Want water geldt als een conditie voor het leven zoals wij dat kennen. Tekenen van leven hebben de wetenschappers echter niet gevonden. Schmidt en co schatten de kans daarvoor trouwens laag in.

1. Giechelen en vreugdesprongetjes: ratten zijn volgens onderzoek dol op verstoppertje spelen

Giechelen en vreugde­spron­ge­tjes: ratten zijn volgens onderzoek dol op verstopper­tje spelen

Met ratten kun je goed verstoppertje spelen. De knaagdieren zijn experts in het vinden van creatieve schuilplekjes én hebben er zichtbaar plezier in. Dat suggereert althans een Duits onderzoek. Het bewijs? Ze maken vrolijke vreugdesprongetjes en giechelen piepend tijdens een potje verstoppertje. De wetenschappers registreerden het gedrag van de diertjes en publiceerden de bevindingen in het gerenommeerde wetenschappelijke tijdschrift Science.