Professor Rob Rutten: ,,Als ik in de zon zit, moet ik er even bij nadenken dat dat dezelfde zon is als waarover ik zit te piekeren.’’ © Koen Verheijden

Het leven van Rob Rutten draait letterlijk en figuurlijk om de zon: ‘Dolblij met nieuwe missies’

ZOMERUNIVERSITEITDe knapste koppen van Nederland vertellen deze zomer over ontwikkelingen in hun vakgebied. Vandaag: Rob Rutten, zonnefysicus. De zon is niet alleen populair bij badgasten. Ook bij astronomen, die er nog genoeg vragen over hebben. ,,Ik ben dolblij met de nieuwe zonnetelescoop op Hawaï en de twee nieuwe missies naar de zon.’’

1. Studie: ontdekking bij ‘slapende’ bacteriën kan werking antibiotica verbeteren

Studie: ontdekking bij ‘slapende’ bacteriën kan werking antibioti­ca verbeteren

Een nieuwe ontdekking bij ‘slapende’ bacteriën, ook persistors genoemd, kan helpen bij de ontwikkeling van meer efficiënte antibioticabehandelingen. Dat blijkt dinsdag uit onderzoek van de KU Leuven en het Vlaams Instituut voor Biotechnologie (VIB). De onderzoekers ontdekten dat het moment waarop de ‘slapende’ bacteriën ontwaken, verband heeft met het ontwikkelen van resistentie tegen antibiotica.