Foto ter illustratie.
Foto ter illustratie. © ANP

Mogelijk eerste planeet buiten onze Melkweg ontdekt

Voor het eerst lijkt er een planeet te zijn ontdekt in een heel ander sterrenstelsel, dus buiten onze Melkweg. Helemaal zeker is het nog niet, en het is sowieso bijzonder moeilijk om bevestiging te krijgen, maar de metingen kunnen wetenschappers een nieuwe plek bieden om naar planeten te zoeken.

1. DNA van legendarische leider Sitting Bull bewijst dat Amerikaan van 73 zijn achterkleinzoon is

DNA van legendari­sche leider Sitting Bull bewijst dat Amerikaan van 73 zijn achter­klein­zoon is

Voor het eerst is DNA van een al lang overleden historische figuur gebruikt om een familieband te bewijzen met een persoon die vandaag leeft. Daarvoor werd een nieuwe DNA-onderzoeksmethode toegepast op een haarlok van indianenleider Sitting Bull. Het leverde Ernie LaPointe (73) uit South Dakota eindelijk het ultieme bewijs dat hij wel degelijk de achterkleinzoon is van het legendarische opperhoofd van de Hunkpapa Lakota Sioux in de Verenigde Staten.
  2. Leidse onderzoeker ontdekt Australische eend die ‘bloody fool’ zegt

Leidse onderzoe­ker ontdekt Australi­sche eend die ‘bloody fool’ zegt

De Australische muskuseend kan geluiden imiteren, ontdekte een Leidse onderzoeker. Dat is bijzonder, want het vermogen om geluiden na te bootsen is in het dierenrijk niet gewoon. Mensen zijn in staat tot dit zogenoemde ‘vocale leren’ (en leren zo praten), net als walvissen, dolfijnen, olifanten en vleermuizen. Ook van een aantal soorten vogels, zoals papegaaien, zangvogels en kolibries, was al bekend dat ze vocaal leren.