© Getty Images/iStockphoto

Zijn linkshandigen écht creatiever, slimmer en beter in sport? De feiten en fabels op een rij

13 augustus is internationale linkshandigendag. Tegenwoordig is linkshandigheid de normaalste zaak ter wereld, maar vroeger werd het geassocieerd met kwaadaardigheid, hekserij en de duivel. Maar zijn die linkshandigen ook daadwerkelijk anders? Van alle verhalen die de ronde doen over linkshandigen, blijkt een flink deel lariekoek. Hoog tijd dus om een en ander ‘recht’ te zetten.

1. Biologen verbijsterd na ontdekking langste ‘kwalsliert’ ooit
    video

Biologen verbijs­terd na ontdekking langste ‘kwalsliert’ ooit

Biologen hebben tijdens een expeditie voor de westkust van Australië op grote diepte de waarschijnlijk grootste siphonophorae ooit ontdekt. Het gaat om een tientallen meters lange sliert die bestaat uit miljoenen kwalachtige, ongewervelde diertjes die één kolonie vormen maar de indruk wekken een zelfstandig organisme te zijn. Op de wetenschappelijke website Sciencealert jubelen experts over de vondst: ,,Dit is de spectaculairste en langste die in de diepzee is gespot.”
  2. Politie neemt oudheden in beslag bij Tefaf, maar hoe komen illegale objecten daar terecht?

Op de internationale kunstbeurs Tefaf in Maastricht zijn onlangs twee kunststukken in beslag genomen. De oudheden, een Romeins hoofd van Apollo en een Egyptische vaas, zijn mogelijk illegaal opgegraven, zo meldt NRC. De vraag rijst of er niet veel meer onderzoek moet worden gedaan naar de verzamelgeschiedenis van archeologische vondsten voor ze worden gepresenteerd op bijvoorbeeld een beurs.