Volledig scherm
Het interieur van de elektrische Flirttrein is volgens de provincie stukken comfortabeler dan dat van de huidige sprinters © Provincie Overijssel

Elektrische Flirt-trein rijdt eerste testritten tussen Zwolle en Wierden

WIERDEN - Al dat werk aan de spoorlijn tussen Zwolle en Wierden gaat nu toch eindelijk de vruchten afwerpen: woensdag- en donderdagnacht rijdt de nieuwe elektrische Flirt-trein van vervoersmaatschappij Syntus de eerste testritten op het geëlektrificeerde traject.

Als de ritten zonder problemen verlopen kunnen reizigers tussen Enschede en Zwolle vanaf 10 december dagelijks in deze, in vergelijking met de huidige sprinters, snellere én comfortabelere treinen stappen.

De topsnelheid is door de aanpassing van de beveiliging verhoogd van 100 tot 140 kilometer per uur en alle Flirt-treinstellen zijn uitgerust met verstelbare stoelen, zonneschermen, oplaadmogelijkheden en WiFi. Verder is in elke trein een toilet te vinden.

Klaar voor het spoor?

Tijdens de testritten moet blijken of het Flirt3-treinmaterieel klaar is om op het Nederlandse spoor te rijden. Er wordt onder meer gekeken of het automatische treinbeïnvloeding (ATB)-systeem werkt, dat machinisten bijvoorbeeld waarschuwt als een spoorwegsein opdracht geeft snelheid te verminderen.

Stiller

Het bijna 40 kilometer lange traject tussen Zwolle en Wierden is in 2016 door ProRail voorzien van 800 masten en een bovenleiding. Met de elektrificatie van de lijn, waar nu nog met dieseltreinen wordt gereden, bespaart de provincie Overijssel  op aanschaf-, onderhoud- en brandstofkosten. Daarnaast verbetert de luchtkwaliteit in het gebied en zijn de treinen stiller.

Volledig scherm
De maximumsnelheid op het traject wordt met het Flirt-treinmaterieel verhoogd van 100 naar 140 kilometer per uur © Provincie Overijssel

Reggestreek