Volledig scherm
Impressie van de Merwedekanaalzone, met links de trens van de reeds bestaande City Campus Max. © Marco Broekman/OKRA

Utrecht start megabouwproject: 10.000 huizen in autoloze wijk

Er komen 10.000 nieuwe woningen in de Merwedekanaalzone, ongeveer even veel als in omliggende dorpen in totaal staan. De gemeente komt daarmee tegemoet aan de enorme vraag naar woningen, vooral voor starters. Bijzonder is dat de nieuwe wijk nagenoeg autoloos moet worden en voor een groot deel in eigen energie voorziet.

Dertig procent van de huizen valt in de sociale sector, met huren tot 720 euro per maand vijftien procent in de middencategorie met huur tot 970 euro en tien procent is te koop tussen twee en drie ton. Het betreft dan appartementen variërend van veertig tot tachtig vierkante meter. De resterende 45 procent van de huizen valt in de vrije sector met hogere huur- en koopprijzen.

De gemeente heeft het plan vanochtend samen met projectontwikkelaars en woningbouwcorporaties gepresenteerd en bekrachtigd met een handtekening. Omwonenden en andere belanghebbenden mogen er vanaf eind deze maand op reageren. Later dit jaar stelt de gemeenteraad het plan vast. Dan kunnen de bouwplannen verder uitgewerkt worden. Utrecht hoopt dat de eerste paal over twee jaar de grond in kan.

De Merwedekanaalzone is de grootste nieuwbouwlocatie van Utrecht na afronding van Leidsche Rijn. Er moet een wijk verrijzen op het terrein dat deels braak ligt en waar nu nog de remise ligt van busbedrijf U-OV. Die verhuist later dit jaar naar een nieuwe garage naast transferium Westraven.

Honderd meter hoog

Volledig scherm
De Merwedekanaalzone, ingeklemd tussen het kanaal en de Europalaan. © Gemeente Utrecht

Om de extra woningen te realiseren gaat de bouw meer de hoogte in met torens van zeventig meter, met één uitschieter tot maar liefst honderd meter. De meeste hoogbouw is voorzien langs de Europalaan. Door een uitgekiend patroon van woonblokken die in hoogte en omvang verschillen, moet de massaliteit minder opvallen. De Merwedekanaalzone, moet een groen gebied worden, waar alleen verharding te vinden is als dat niet anders kan. Ook de daken krijgen begroeiing, afgezien van drie hectare zonnepanelen. De wijk krijgt het grootste Warmte/Koudeopslagsysteem van Nederland dat gebruik maakt van de warmte in het Merwedekanaal. De wijk moet voor 75 procent in haar eigen energie voorzien, stelt wethouder Diepeveen.

De wijk wordt autovrij en ingericht op fietsers en voetgangers. Automobilisten kunnen hun auto slechts kwijt in ondergrondse garages langs de Europalaan. Per drie woningen is één parkeerplaats beschikbaar. Het is de bedoeling dat maar weinig bewoners een eigen auto hebben en daarentegen gebruik maken van deelauto’s, waarvan er honderden zijn voorzien. ,,Die zullen gegarandeerd beschikbaar zijn,” aldus wethouder Kees Diepeveen.

De Merwedekanaalzone krijgt een uitgekiend plan aan voorzieningen van winkels, scholen, zorgcentrum tot horeca. Het kanaal waaraan het plan zijn naam ontleent wordt als het ware opgenomen in de wijk. Drie nieuwe bruggen zijn voorzien om fietsers en voetgangers een snelle verbinding te geven met Rivierenwijk. Daar wordt betaald parkeren ingevoerd om te voorkomen dat bewoners uit de Merwedekanaalzone daar hun auto stallen.