Volledig scherm
Een Stint wordt uit elkaar gehaald in de fabriek in Putten. © Ruben Schipper

Eigenaren draaien op voor ombouwkosten Stint: 9 miljoen euro in totaal

Het ombouwen van ruim drieduizend Stints gaat zo’n 9 miljoen euro kosten. Eigenaren, vooral kinderopvangorganisaties, draaien volledig op voor de kosten. Direct na de zomervakantie kan twee derde van de Stints weer de weg op, de rest volgt in het najaar. Dat zegt eigenaar Edwin Renzen van fabrikant Stint Urban Mobility uit Putten.

Per Stint bedragen de ombouwkosten 3000 euro. Een bedrag dat volledig voor rekening van de eigenaar komt, in de praktijk veelal kinderopvangorganisaties. ,,De aanpassingen moeten gebeuren en we houden de kosten zo laag mogelijk”, zegt Stint-fabrikant Edwin Renzen.

Tragedie

Vorig jaar september botste een trein op een Stint op een spoorwegovergang in Oss. Vier kinderen kwamen om het leven. Kort na het ongeluk besloot minister Van Nieuwenhuizen om de elektrische bolderkar van de weg te halen. Uit onderzoek door TNO bleek dat de Stint op een aantal onderdelen onveilig was. Dinsdagavond ging de Tweede Kamer akkoord met nieuwe veiligheidseisen voor de Stint. 

De ombouwkosten – 3000 euro – zijn volgens Renzen geen commercieel tarief. ,,Er zit een kleine marge op, want ik moet mijn personeel betalen. De klant krijgt er een nieuw voertuig voor terug, meer dan de helft van de onderdelen is volledig nieuw. De overige onderdelen, zoals het chassis, worden hergebruikt. Ook zit er weer vijf jaar garantie op.”

Veiligheid

Branchevereniging Kinderopvang en Belangenvereniging van Ouders in de Kinderopvang (Boink) noemen de prijs ‘pittig’ maar zien geen problemen. ,,Het is zoals het is”, zegt René Loman van Branchevereniging Kinderopvang. ,,Uiteindelijk gaat het om veilig vervoer van kinderen. We onderschrijven daarom deze investeringen. Het is aan iedere organisatie zelf om te bepalen of ze hiertoe bereid zijn. Maar alternatieven, zoals busjes, kosten ook geld.”

Het komende half jaar gaat Stint Urban Mobility alle drieduizend bolderkarren aanpassen. Daarvoor verlaat het bedrijf de huidige fabriek in Putten en verhuist naar een groter pand in Nijkerk. Over zes weken hoopt Renzen te verhuizen.