Volledig scherm
Archieffoto Deutsche Bahn. © EPA

Met de trein van Zwolle naar Münster, misschien kan het vanaf 2026

Zwolle wil een rechtstreekse treinverbinding met de Duitse stad Münster. De gemeente denkt daarmee de netwerkfunctie van Zwolle te versterken. 

Nu al is Zwolle, na Utrecht, het tweede spoorknooppunt in ons land met verbindingen in acht richtingen. Daarin ontbreekt nog een directe verbinding met Duitsland. Op dit moment stopt de internationale trein uit Zwolle in Enschede. Reizigers richting Münster moeten daar overstappen.

Samen met provincie Overijssel en de regio’s Zwolle en Twente wil de provinciehoofdstad nu onderzoeken wat nodig is om vanaf 2026 een directe treinverbinding tussen Münster en Zwolle mogelijk te maken. Zwolle draagt 15.000 euro bij in de kosten van het onderzoek.

Verbinding Randstad - Ruhrgebied

De overheden aan weerszijden van de grens hechten belang aan de aanleg van een doorgaande spoorverbinding tussen Zwolle en Münster. Met zo’n verbinding ontstaat er een doorgaande verbinding tussen de Noordvleugel van het Ruhrgebied en de Noordvleugel van de Randstad en krijgt Zwolle de gewenste directe verbinding met het Duitse achterland. 

In 2017 pleitten de steden Münster, Osnabrück, Almelo, Borne, Hengelo, Oldenzaal en Enschede ook al voor een treinverbinding tussen Münster en Zwolle.

  1. Gemeente Zwolle zet in op meer en beter toegeruste toezichthouders in de stad, ‘huidige bezetting voldoet niet aan het gewenste niveau’

    Gemeente Zwolle zet in op meer en beter toegeruste toezicht­hou­ders in de stad, ‘huidige bezetting voldoet niet aan het gewenste niveau’

    De gemeente Zwolle streeft naar een stad waar Zwollenaren en bezoekers zich prettig en veilig voelen, maar tegelijkertijd beaamt ze dat het met de huidige bezetting en werkwijze niet op het gewenste niveau toezicht kan houden. Daarom stellen burgemeester en wethouders voor om de komende jaren te investeren in het verder versterken van het toezicht en de handhaving. Dat staat in de visie Toezicht in de openbare ruimte 2025.