Volledig scherm
PREMIUM
Visualisatie van de metershoge letters die in Zwolle zullen komen vanaf 14 april. Eerst in het water bij Park de Wezenlanden, later op verschillende plekken in de stad © Stichting Landmark #OPGEZWOLLE

Niet I-Amsterdam, maar #Opgezwolle: Zwolle krijgt levensgrote letters in stadsbeeld

Op initiatief van drie blije bewoners krijgt Zwolle metershoge letters met de kreet #Opgezwolle in het stadsbeeld. Bedoeld om de stad te promoten en te vieren. De onthulling volgt 14 april, daarna moeten ze niet meer uit het straatbeeld weg te denken zijn.

Vijftien meter lang, elke letter twee meter hoog. In de kleuren van de stad, wit (#Opge) en blauw (Zwolle). De ‘landmark’, zoals de initiatiefnemers het zelf noemen, moet de aandacht trekken. Zwolle promoten, zoals de rood-witte letters dat in Amsterdam ook deden. Daar verdwenen ze eind 2018 omdat het toerisme volgens de gemeenteraad de spuigaten uitliep, maar Zwolle kan zulke letters juist goed gebruiken.

  1. Carnavalisten laten zich niet omverblazen door beetje wind
    PREMIUM
    video

    Carnavalis­ten laten zich niet omverbla­zen door beetje wind

    Ondanks de stevige wind en wat buien zijn de carnavalsoptochten in Overijssel en Gelderland vandaag overal doorgegaan. In tegenstelling tot de zuidelijke provincies en Noord- en Zuid-Holland en Zeeland, waar diverse optochten voor vandaag of morgen zijn afgeblazen, staat het licht in de oostelijke regio's vooralsnog op groen. Wel wijzen sommige organiserende carnavalsverenigingen er wagenbouwers op dat ze hogere onderdelen die extra windgevoelig zijn extra goed moeten bevestigen.
  2. Geen regels voor kindvloggers: ‘Bij sommige ouders staan de eurotekens in de ogen’
    PREMIUM
    VIDEO

    Geen regels voor kindvlog­gers: ‘Bij sommige ouders staan de eurotekens in de ogen’

    Ze testen cosmeticaproducten, spelen met speelgoed of maken slijm. Hun video’s worden miljoenen keren bekeken en adverteerders betalen grof geld. Geen wonder dat het aantal kindvloggers met een eigen YouTube-kanaal is geëxplodeerd. Hoewel de regels voor kinderarbeid streng zijn, lijken kindvloggers vrij spel te hebben. En dat is een probleem, vinden experts. ,,Een kind is geen verdienmodel.”