Volledig scherm
© Rijnhout Media

Nieuw in Zwolle: plan pitchen en meteen poen pakken

De pot geld (72.000 euro) voor vernieuwende cultuurprojecten in Zwolle wordt dit jaar op een bijzondere manier verdeeld. 

Geen ellenlang traject met gewichtige commissies die de plannen beoordelen, maar één avond waarop initiatiefnemers hun plannen pitchen. De andere deelnemers geven hun oordeel en aan het eind van de avond is de poet verdeeld. Afgekeken van Rotterdam, waar dit al succesvol is ingevoerd, zegt Anne Blok van Stadkamer.

Verdeling van subsidies, da’s toch een serieuze zaak? En dan nu 72.000 euro uitstrooien op één avond?

,,Het is een experiment. Deze regeling van de gemeente Zwolle, het cultuurfonds vernieuwing en innovatie, is bedoeld om kunstenaars te stimuleren om meer experimenten aan te gaan. Het is heel toepasselijk dat de manier waarop de subsidies verstrekt worden, nu ook een experiment is.”

Hoe werkt het dan precies?

,,Als muzikant, ontwerper, illustrator, performer, theatermaker, fotograaf of andere professionele kunstbeoefenaar dien je een korte beschrijving van het plan en een begroting in. Uit de inzenders loten we twintig deelnemers die op één avond allemaal in vijf minuten hun plan pitchen. Niet een jury of commissie, maar de andere deelnemers beoordelen de pitches en aan het eind van de avond wordt het geld verdeeld. Elke deelnemer kan maximaal 8000 euro ontvangen.”

Waarom deze vorm?

,,Het is laagdrempeliger dan reguliere regelingen. We horen vaak dat zo’n papieren proces van subsidie aanvragen veel kunstenaars niet bereikt. Te veel werk, te ingewikkeld. Interessante projecten blijven zo onder de radar en dat is jammer. In Rotterdam, waar dit al drie keer is gedaan, blijkt dat zeventig procent van de deelnemers nooit eerder een subsidie had aangevraagd. Op deze manier komen ze wel in beeld.”

Het gaat om heel veel geld. Geven mensen dat straks zomaar weg aan elkaar?

,,Natuurlijk zit er een reglement achter. Zo moeten deelnemers met een onderbouwing en een begroting aangeven hoe ze het geld willen inzetten. De randvoorwaarden staan vast, maar inhoudelijk is het aan de doelgroep zelf. Omdat zij zelf ook in de sector werken kunnen ze goed inschatten wat vernieuwend en relevant is.”

Best spannend, lijkt me.

,,Zeker. Vanuit Rotterdam horen we dat mensen het deelnemers het lastig vinden om elkaar te beoordelen, maar wel eerlijk. We hopen dat het in Zwolle ook lukt.”


meer informatie over artpitch038: https://stadkamer.nl/stadkamer/artpitch038