Volledig scherm
Brandweerwagen. Foto ter illustratie. © ANP

Overheden en bedrijven claimen samen honderden miljoenen omdat ze veel te veel betaalden voor trucks

Overheden en bedrijven die jarenlang teveel geld hebben betaald voor nieuwe vrachtwagens, slepen de betrokken fabrikanten voor de rechter. In totaal gaat het om bijna 60.000 trucks, aangekocht door 1400 overheden en bedrijven. Ze claimen samen honderden miljoenen euro’s.

De eerste dagvaardingen liggen al klaar, zegt Rob Okhuijsen namens NLTruckkartel, een initiatief van Transport en Logistiek Nederland (TLN), transportverzekeraar TVM en advocatenkantoor Hausfeld & Co. Het afgelopen jaar hebben zij van 1400 ‘entiteiten’, waaronder ruim honderd overheden, opdracht gekregen om een claim in te dienen.

Het gaat dan bijvoorbeeld om de veiligheidsregio’s in Gelderland en Overijssel, die jarenlang teveel betaalden voor hun brandweerwagens. Maar ook gemeenten als Zwolle en Kampen hebben zich aangesloten bij de massaclaim.

Beroep

Vijf vrachtwagenfabrikanten (Scania, MAN, DAF, Daimler en Volvo/Renault) hielden van 1997 tot 2011 de prijzen van trucks kunstmatig hoog. Kartelvorming, oordeelde de Europese Commissie in 2016. Scania tekende beroep aan tegen dat oordeel, maar werd wel tot een boete van 880 miljoen euro veroordeeld.

In Overijssel hebben 21 overheden en 80 bedrijven zich bij NLTruckkartel aangesloten. Samen kochten zij in de betreffende periode 2302 te dure vrachtwagens. In Gelderland gaat het om 19 overheden en 186 bedrijven die samen 4729 trucks aanschaften. Vanuit Flevoland hebben 4 overheden en 12 bedrijven (goed voor 785 trucks) zich aangesloten.

Niet wenselijk

Het dagvaarden zal volgens Rob Okhuijsen van NLTruckkartel het hele jaar kunnen doorgaan. ,,In theorie zou het kunnen dat we 1400 dagvaardingen uitbrengen, al is dat niet wenselijk. Maar als het nodig is, zullen we het zeker doen.’’

,,Voor bedrijven betekent het heel veel’’, zegt Okhuijsen over de claims. ,,De transportsector heeft zware jaren achter de rug. Voor sommige familiebedrijven kan het teveel betaalde geld hen net de kop kosten. Voor overheden gaat het om heel veel belastinggeld. En dat is natuurlijk een kwalijke zaak.’’

Advocatenkantoor Hausfeld procedeert in Nederland ook voor Franse bedrijven, die in de betreffende periode in hun eigen land 80.000 vrachtwagens kochten