Volledig scherm
Files op de A28 richting Zwolle: ze komen steeds vaker voor. Verbreding van deze snelweg kost miljarden, daarom wil Regio Zwolle ook Europese fondsen aanboren. © Stefan Verkerk/news united

Regio Zwolle wil Europese steun voor verbetering A28

Regio Zwolle praat in Brussel met Europarlementariërs over verbetering van de A28. Zij spreken daar over de snelweg als onderdeel van een grensoverschrijdende corridor tussen de Randstad en de Duitse deelstaat Niedersaksen.

Voorzitter van Regio Zwolle is Peter Snijders, die op 16 september werd geïnstalleerd als burgemeester van Zwolle. Snijders had binnen Regio Zwolle als burgemeester van Hardenberg al infrastructuur in zijn portefeuille. De A28 heeft dus al jaren zijn warme aandacht.

Knelpunt

De snelweg is volgens Snijders niet alleen van levensbelang voor de regio. Drie jaar geleden stelde hij tijdens een eerdere presentatie in Brussel dat de A28 hoger op de nationale- én internationale agenda’s moest komen.

Snijders toen: ,,Het is een verkeersader die de randstad van Nederland verbindt met Noord- en Oost-Europa. Daar moet geld in geïnvesteerd worden om te voorkomen dat het een knelpunt wordt.’’

Saillant detail destijds: Snijders stond een dag na aankomst bij een lege lunchtafel te wachten op tafelgenoten die in de file stonden op de A28.

Miljarden

Drie jaar na dato begint de snelweg zich inmiddels daadwerkelijk te ontwikkelen als knelpunt. De economie groeit stevig door en daarmee ook het aantal dagelijkse files en lengte daarvan, bleek uit Rijksonderzoek.

Een studie naar verwachte problemen wordt mede door het Rijk gebruikt om te bepalen waar eventueel de Nederlandse overheidsmiljarden voor infrastructuur aan besteed moeten worden.

Het onderzoeksdeel naar concrete oplossingen zal volgens Rijkswaterstaat overigens begin 2020 zijn afgerond. Duidelijk is al wel dat oplossingen mega-investeringen zullen vergen.

Europa

De VVD ziet een deel van dat geld graag komen uit Europese investeringen. Europarlementariër Caroline Nagtegaal vroeg al aan de Europese Commissie of zij willen meedenken met oplossingen en investeringen ten aanzien van de A28 die zij ‘een belangrijke Europese poort naar Noord-Europa’ noemt. Zij deed dit overigens naar aanleiding van Stentor-berichtgeving

Regio Zwolle lijkt hierop te anticiperen met een aansluitende lobby in Brussel. Sam Rademaker (woordvoerder gemeente Zwolle) meldt dat Snijders in Brussel is voor de jaarlijkse ‘European Week of Regions and Cities’. ,,Samen met wethouder René de Heer, een aantal andere bestuurders uit de Regio Zwolle en gemeentevertegenwoordigers van Emmen, Coevorden en Noordwest Veluwe.’’

Reactie Snijders

Zij spreken daar volgens Rademaker onder met Europarlementariërs over het thema mobiliteit. Ook geeft Regio Zwolle samen met de gemeente Emmen en de Duitse deelstaat Niedersaksen een workshop ‘over de betekenis van de grensoverschrijdende corridor A28/A37/E233'.

,,Met als doel kansen en mogelijkheden verkennen die deze corridor biedt. Een samenhangende en innovatieve corridor vormt een belangrijke stimulans voor de verdere verbetering van grensoverschrijdende samenwerking tussen Nederland en Duitsland en daarmee ook onze regionale economie.’’

Rademakers laat weten dat Snijders momenteel geen tijd heeft om persoonlijk verslag zal doen van zijn werkbezoek.

Grensoverschrijdende corridor A28/A37/E233

Verschillende partijen in deze regio hameren al jaren op noodzaak van aanpak van de te krappe, overvolle A28, mede ook door de komst van een bredere E233 in Duitsland. Die weg loopt in Nederland over in de A37 en bij Hoogeveen in de A28. Daardoor wordt dit deel van het Nederlandse wegennet interessanter voor internationaal vrachtverkeer tussen de Nederlandse havenplaatsen Amsterdam en Rotterdam enerzijds en de Duitse havenplaatsen Bremen en Hamburg anderzijds, met de Baltische staten en Scandinavië als achterland.

Volledig scherm
De A28 bij Hoogeveen gaat het rechtsaf richting Duitsland over de A37. © Rijkswaterstaat

Regio Zwolle wil vierde economie van Nederland worden

Regio Zwolle is een politiek-economisch samenwerkingsverband waarbij inmiddels 21 regionale gemeenten zijn aangesloten. De gemeenten vormen een gebied dat zich uitstrekt over de provincies Drenthe, Flevoland, Gelderland en Overijssel. Regio Zwolle heeft de ambitie om na Amsterdam, Eindhoven en Rotterdam de vierde economische grootmacht van Nederland te worden.

Volledig scherm
De kaart waarop alle gemeenten staan die zich inmiddels hebben aangesloten bij de politiek-economische Regio Zwolle. © Regio Zwolle.