Volledig scherm
PREMIUM
Uiterst rechts een van de nieuwe prototypes dwarsliggers. Medewerkers van ProRail en de producenten bekijken de verschillen op de baan tussen Zwolle en Heino. © Marco van den Berg

Test in Zwolle: kan ons spoor duurzamer en stiller? ‘Zelfs bamboe is een optie’

Kan ons spoor nog duurzamer? En kan het stiller? ProRail test in Zwolle vier nieuwe soorten dwarsliggers. Dat zijn die blokken waarop de rails rust. Het is een proef van twee jaar.  ,,Zelfs bamboe is een optie.’’   

We kennen al paaltjes, kliko's en kratten van gerecycled kunststof. Dus ja, waarom niet? Waarom zou je onder de spoorlijnen geen dwarsliggers van kunststof leggen? Die absorberen de trillingen beter. Worden gemaakt van afvalplastics. En zijn over vijftig jaar ook weer opnieuw te gebruiken. Appeltje-eitje toch?  In Japan is zo'n plastic spoorbiels al de normaalste zaak van de wereld. In onze buurlanden onderzoeken ze het ook. Je zou zeggen, waar wachten we nog op? 

  1. Zwolle is duivelse Japanse duizendknoop meer dan zat: ‘Het is een verschrikkelijke plant’
    PREMIUM

    Zwolle is duivelse Japanse duizend­knoop meer dan zat: ‘Het is een verschrik­ke­lij­ke plant’

    Zo mooi als de crèmewitte en soms roze bloemen van de plant kleurden in augustus en september, zo wreed werkte de Japanse duizendknoop zich in de tussentijd naar grote hoogte. De plant teistert Zwolle en de gemeente is hem dan ook liever voorgoed kwijt dan nog even rijk. Vanochtend deed ze samen met ROVA een eerste aanzet in de hoop de plant voorgoed uit het Zwolse stadsbeeld te kunnen verwijderen.