Van vormeloze pilaar naar luxe woningen: watertoren wint in Zwolle de Pluim

video‘Een verrijking voor de stad', vindt Raymond Salet van Vrienden van de Stadskern Zwolle. Hij doelt op de verbouwde watertoren aan de Turfmarkt. Het project sleepte de Pluim 2019 in de wacht. De prijs van de ‘Vrienden’ is na jaren weer afgestoft. ,,Al was het maar omdat er in Zwolle heel veel gebeurt. Het was niet moeilijk om een aantal projecten te nomineren.’’

De Pluim werd ooit bedacht om bouwprojecten in het zonnetje te zetten die rekening houden met het historische karakter van de stad. De laatste winnaar tot nu toe was Waanders in de Broeren. Oók een project waarbij architectenbureau 19 het Atelier was betrokken, net als de watertoren. ,,Meneer Waanders heeft terecht die vorige prijs gekregen. We hebben daar heel leuk met hem samengewerkt’’, zegt Rob Moritz van het Zwolse bureau. ,,Deze watertoren hebben we samen met Nijhuis Bouw jarenlang mogen doen. We zijn al in 2004 begonnen. Met vallen en opstaan zijn iedere keer nieuwe ideeën ontwikkeld. De ontwerpopdracht was echt een uitdaging, waarin we de silhouetten van de toren van 1892 en die van 1960 laten terugkomen.’’

  1. Carnavalisten laten zich niet omverblazen door beetje wind
    PREMIUM

    Carnavalis­ten laten zich niet omverbla­zen door beetje wind

    Ondanks de stevige wind en wat buien zijn de carnavalsoptochten in Overijssel en Gelderland vandaag overal doorgegaan. In tegenstelling tot de zuidelijke provincies en Noord- en Zuid-Holland en Zeeland, waar diverse optochten voor vandaag of morgen zijn afgeblazen, staat het licht in de oostelijke regio's vooralsnog op groen. Wel wijzen sommige organiserende carnavalsverenigingen er wagenbouwers op dat ze hogere onderdelen die extra windgevoelig zijn extra goed moeten bevestigen.
  2. Geen regels voor kindvloggers: ‘Bij sommige ouders staan de eurotekens in de ogen’
    PREMIUM
    VIDEO

    Geen regels voor kindvlog­gers: ‘Bij sommige ouders staan de eurotekens in de ogen’

    Ze testen cosmeticaproducten, spelen met speelgoed of maken slijm. Hun video’s worden miljoenen keren bekeken en adverteerders betalen grof geld. Geen wonder dat het aantal kindvloggers met een eigen YouTube-kanaal is geëxplodeerd. Hoewel de regels voor kinderarbeid streng zijn, lijken kindvloggers vrij spel te hebben. En dat is een probleem, vinden experts. ,,Een kind is geen verdienmodel.”