Internationale treinen zouden tot aan Zwolle moeten rijden. Dat plan lanceert Jan Nabers (CDA Zwolle). Hij legt uit, de NS en een hoogleraar Transportbeleid reageren.
Volledig scherm
PREMIUM
Internationale treinen zouden tot aan Zwolle moeten rijden. Dat plan lanceert Jan Nabers (CDA Zwolle). Hij legt uit, de NS en een hoogleraar Transportbeleid reageren. © Frans Paalman

Zwolle als internationaal treinstation, met retourtje Parijs: NS positief over plan

Met je koffers instappen op station Zwolle en een paar uur later uitstappen in hartje Parijs of Londen. Zonder overstap onderweg. Het is een toekomstbeeld dat prima haalbaar is volgens de Zwolse CDA-fractie, die het plan presenteert. NS wil meedenken.

Zwolle als internationaal treinstation, met rechtstreekse verbindingen naar Parijs (via Brussel) en Londen. Om de bereikbaarheid van Noord- en Oost-Nederland te vergroten, en een alternatief te bieden voor het vliegtuig. Zo presenteert Jan Nabers, voormalig NS’er en fractievoorzitter van CDA Zwolle, zijn plan. Haalbare kaart, of een treintje naar dromenland?

Uit welke hoge hoed komt dit idee?

Jan Nabers: ,,Het is ontstaan toen ik zelf een keer naar Parijs ging, en daarvoor eerst naar Amsterdam moest. ‘Waarom rijd ik naar Amsterdam, terwijl de trein daar staat te wachten?’, dacht ik toen. Die trein kan toch ook naar Zwolle komen? Ik heb twaalf jaar bij de NS gewerkt, ken het patroon van dienstregelingen en ben mij erin gaan verdiepen. Dit is een kans voor Zwolle.’’